maanantai 31. lokakuuta 2016

UUSI SUKUNIMI

Pari vuotta sitten erosimme silloisen aviomieheni kanssa. Olin avioliitossa ottanut hänen sukunimensä, ja erotessa sukunimi jäi minulle. Hän yhdessä sukulaistensa kanssa oli sitä mieltä, että nimi tulisi ehdottomasti vaihtaa. Enhän minä enää kuulunut heidän sukuunsa. Olin kuitenkin eri mieltä. Minullahan oli lain mukaan täysi oikeus pitää sukunimi, olinhan sen avioliitossa saanut. Olin omaksunut sukunimen itselleni ja se oli osa minua. Eron astuessa voimaan virallisesti, ajatukseni nimen suhteen muuttuivat. Tuntui väärältä pitää nimeä, joka muistutti menneestä, mutta ei myöskään tuntunut enää omalta. Ajatus sukunimen vaihtamisesta alkoi pyörimään yhä enemmän mielessäni.
Parin vuoden ajan pyörittelin asiaa mielessäni, kunnes pari kuukautta sitten päätin tehdä jotain asian eteen. Oli selvää, etten ottaisi tyttönimeäni takaisin. Olinhan jo useamman vuoden saanut nauttia ainutlaatuisesta nimestä. Haluan sukunimeni olevan yhtä harvinainen, mutta ennen kaikkea minulle jollakin tavalla tärkeä. Parasta oli siis ottaa äitini tyttönimi. Totta kai kysyin ensin häneltä mielipidettä asiaan, ja kun asiasta oltiin keskusteltu, laitoin nimenmuutos hakemuksen menemään.

Olo tuntuu paremmalta ja kevyemmältä, kun tämäkin asia on saatu hoidettua. Totta kai uuteen nimeen totuttelu vie aikaa, ja joka kerta esitellessä itseni meinaan mainita vanhan sukunimeni. Muutama asia nimenmuutokseen liittyen on vielä hoitamatta, esimerkiksi passin uusiminen, mutta onneksi minulla on pari kuukautta aikaa hoitaa asia. :) Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan aidosti pidän nimestäni, eikä se muistata minua mistään negatiivista asioista.

Onko teillä kokemusta nimenvaihtamisesta? :)

Seuraa minua:
Instagram: jennajanikaa
Snapchat: jennajanikaaa

6 kommenttia:

  1. On kokemuksia nimen vaihtamisesta. Asiaan täytyy totutella, mutta kyllä siihen oppii. Rohkea <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Vilma <3 Oikeassa olet, eiköhän tähän ajan kanssa opi :)

      Poista
  2. Ja nimi vaihtuu taas hetken kuluttua kun yrität houkutella uuden miehesi alttarille ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimi ei ole vaihtumassa. Nimi otettu silläkin periaatteella, että jos joskus menen uudelleen naimisiin pidän oman sukunimeni.

      Poista
  3. Mulla vaihtu just nimi kans ja olen tottunut uuteen sukunimeen, mutta se allekirjoituksen antaminen onkin eri asia kun ei ole suomalainen ja on erikoismerkkiäkin välissä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että olet ehtinyt tottumaan uuteen nimeen jo. :) Toivottavasti allekirjoituskin luonnistuu pian! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥